Logo vit platta för mobil

2013 > 04

Facebook skalar om bilderna men för att få maximal effekt av ditt bildspråk bör du redan från början ladda upp bilderna i rätt storlek. Här är några riktlinjer:

 

Omslagsbild
850 x 315 pixlar

 

Profilbild
180 x 180 pixlar (Kommer skalas om till 160×160 px)

 

Höjdpunkter
843 x 403 pixlar

 

Bilder i loggen och i bildgallerier
De kan i uppförstorat läge bli upp till 681 pixlar men de visas i 403 pixlar bred. Därför är 403 pixlar det minsta måttet du bör använda.

 

Optimal loggbild med budksap för tidslinjen i mobilen

I tidslinjen visas bilden i 403 px bredd. Den optimala bildstorleken för att HELA ditt budskap ska synas bra även i tex mobilflödet är 403 X 403 pixlar!

 

Vill du ha hjälp med att göra bilder för tidslinjen är du välkommen att kontakta mig!

 

Läs hela inlägget »

Idag har jag föreläst för en ny kull företagare på Science Park i Halmstad. Alltid lika roligt att få komma ut i Halland, möta och inspirera entusiastiska entreprenörer.

 

Några av de tips och råd jag lämnade till dem idag var:

 

  • En hemsidan är navet i din verksamhet - sociala medier hjälper dig att bgga ditt varumärke och leda trafik in till hemsidan.
  • Förädla dina stykor och visa dem
  • Ge smakprov vad du kan
  • Måla en känsla av ditt varumärke, dina produkter och tjänster
  • Var inovativ - våga vara unik och prova något eget
  • När du kommunicerar i sociala medier - tänk på tre K´n;                              Kommunikation, Kreativite, Kunden
  • Digitalt värdskap, få besökaren att känna sig önskad och välkommen redan på nätet
  • Planera din insatser, sätt mål och gör en strategi
  • Följ spelets regler, läs användarvillkoren på tex Facebook och gör inga olagliga tävlingar mm
  • Visa passion för din produkt och det du kan - entusiasm smittar
  • Var emotionell - vi känner med magen

Lycka till med din nätnärvaro och kontakta mig om du vill veta mer!

 

Anna

Läs hela inlägget »

Har du någon gång kännt att du inte själv styr din marknadsföring, att du kanske till och med har missat en möjlighet att skapa PR eller "brus" runt ditt varumärke, dina produkter eller dina tjänster?

 

Mitt råd är, skriv ned en strategi för din marknadsföring i sociala medier & webben och inkludera dem i din aktivitetsplan och schemalägg dem i god tid i den almanack. Själv använder jag mig av googles kalenderverktyg som jag synkat till mobilen och där jag får en liten allert när det är dags.

 

När du planerar din marknadsföring, marknadsaktiviteterm kampanjer och PR insattser så är det bar att ha koll på olika aktiviteter både i ditt närområde, events i din stad, i din kommun, i Sverige och kanske även internationella händelser. Saker som du tror kan antingen påverka din verksahet på ett eller annat sätt.

 

Gå in på din orts tursit- eller eventsida och ha koll på de event du tror du kan dra nytta av. Det kan vara en MC-mässa, ett häst evenemang, bröllopsmässa, en konsert, idrottstävling, teaterföreställningar, stadsbesök mm.

Kanske kan du dra nytta av dessa aktiviteter och skapa en speciell temadag, temahelg eller temaaktivitet för ditt företag.

 

Det finns också en uppsjö med internationella eller med lokalt förankrade temadagar så som 18/1 Nalle Puhs dag, 1, 15/2 Geléhallonensdag, 28/2 Internationella Musarmsdagen (kanske något för mig), 12/4 Lakritsensdag, 13/4 Surdegsbrödetsdag, 14/4 Såpbubblansdag, 2/5 Harry Potterdage, 4/5 Star Warsdagen, 5/5 Nässeldagen, 13/5 Barnensdag, 22/5 Picknickdagen etc. Det finns nästan minst en dag varje dag året runt som kan firas eller uppmärksammas. En bra förteckning över alla möjliga dagar vi firar hittar du här på länken till http://temadagar.se/kalender-2013/

 

Titta igenom almanackan, försök hitta "dina dagar" de dagar du kan göra något unikt runt för din verksamhet och försök tänka "out of the box". Bäst är det om du kan ta dig till en plats utanför din vanliga arbetsmiljö där tankarna kan flyga fritt.

 

Själv tänker jag bäst när jag metar, är ute i skogen eller går långpromenader. Därför har jag alltid en liten grön "idébok" i fickan eller väskan.

 

Lycka till!

Läs hela inlägget »
Etiketter: marknadsföring, tips

 Förutom att jag gör hemsidor med känsla, föreläser & håller workshops så är jag konsult och företagsrådgivare

Jag hjälper små och medelstora företag med digital affärsutveckling och marknadsföring på webben. Det kan vara frågor gällande SEO sökmotoroptimering, webbstrategi, webbutiker, att skapa en responsiv, användarvänlig och säljande hemsida och marknadskommunikation i social media.

Läs gärna mer på sidan "konsultation" >

 Anlita mig om du vill ha en responsiv, tydlig och lättanvänd hemsida som är lätt för kunden att navigera på. 

En webbdesign som återspeglar den känsla som dina produkter, tjänster och ditt varumärke står för.
 

En sökmotoroptimerad hemsida där vi tillsammans tar fram relevanta sökord och söktermer så att din hemsidas innehåll placerar sig högt vid sök i sökmotorer så som Google.


En hemsida i ett lättanvänt verktyg som gör det enkelt för dig att hantera och uppdatera själv.

Vi kan till och med göra din nya hemsida tillsammans unde coaching av mig. 
  
Läs mer om  hemsida  här >

 Att hålla föreläsningar och workshops är något av det roligaste jag vet. 

Användarvänliga hemsidor, sökmotoroptimering, webbstrategi, digital affärsutveckling, marknadskommunikation, entrprenörskap och digitalt värdskap är några av de ämnen som jag gärna delar med mig av. 

Varje uppdrag är unikt och jag utformat och anpassar därför  innehållet efter ert syfte och önskan.

Exempel på mina föreläsningar & workshops >

 Här hittar du mig på LinkedIn och min företagssida på Facebook