Logo vit platta för mobil

2015

Våren 2015 gjorde min vän Christian Haneson och jag en annorlunda och mycket uppskattad förläsning om värdskap och digitalt värdskap för turism- & destinationsutvecklingseleverna på Campus Varberg i Halland.

Den här föreläsningen vill vi utveckla och göra mer av kände vi spontant båda två. Sagt och gjort.  Med våra gemensamma erfarenheter inom servicebranschen i kombination med vår passion för värdskap skapade vi föreläsningen  "värdskap upphöjt i två" där Christian fokuserar på det "fysiska värdskapet" och Anna Åxman delar med sig av sina tankar, erfarenheter och trender runt det "digitala värdskapet" på webben.

Det vi båda har gemensamt är att vi båda har ett historiskt förflutet från servicebranschen, både  internationellt, nationellt och lokalt i Halland.

vem behöver lyssnar på oss?

Vi vänder oss till företag, organisationer, föreningar och destinationer som vill lyfta sin service gentemot kunder, medlemmar och besökare. 

föreläsning eller workshop?

Vi kan göra kortare inspirationsföreläsningar eller anpassade workshops både halv- och heldag efter syfte och behov.

En annorlunda föreläsning & workshop om Värdskap när föreläsare Anna Åxman & Christian Haneson föreläsaer om värdskap och det digitala värdskapet på webben.
Läs hela inlägget »

För att kasta lite mer ljus på vad för typ av arbete som en SEO-konsult utför efter den grundläggande optimeringen så vill jag dela med mig av denna vidoe skapad av Rand Fishkin på Moz som tar upp just detta ämne på Whiteboard Friday (Rands återkommande videoinlägg om SEO).

Rand Fishkin berättar här nedan vad en sökmotoroptimerare gör i sitt dagliga arbete. Videon är på engelska och tar 6 minuter

På min sida  sökmotoroptimering har jag listat mina bästa tips och råd på hur du med on-page sökoptimering på din hemsida kan förbättra sökbarheten på dina produkter och tjänster.

Vill du anslita mig som sökmotor-konsult kan du läsa mer om det på sidan "konsultation". Där hittar du även prislista och jag tipsar om Timbanken.se, där jag är upphandlad konsult. Till Timbanken kan alla företagare i Halland vända sig för att få gratis konsulttimmar för hjälp med t. ex. försäljnin, webbaserad marknadsföring och sökmotoroptimering.

Sökmotorkonsult Anna Åxman - som sökmotorkonsult vänder jag mig till webbyråer och företag som vill ha hjälp med äkta on-page sökmotoroptimering och strategi för framgångsrik sökoptimering.
Läs hela inlägget »
Etiketter: seo, sökoptimering

När redovisningsbyrån ett2iii i Halmstad bad mig om en ny, responsiv & sökoptimerad hemsida så blev den avskalad enkel & fräckt kul på köpet!

En hemsida om eknomonitjänster måste inte vara tråkig. Ta gärna en titt på www.ett2iii.se

Läs hela inlägget »
Etiketter: hemsida

Behöver du hjälp med sökmotoroptimeringen av din hemsida? Som SEO konsult hjälper jag dig gärna med tips på hur du sökmotoroptimerar din hemsida för bästa placering vid organiska sök i sökmotorerna så som Google och Bing.


Vill du inte sökoptimera själv så kontakta gärna mig så hjälper jag dig.

Tips & råd om du vill sökmotoroptimera hemsidan själv

Sökmotorerna söker efter det mest relevanta sökresultatet och har vissa indikatorer de letar efter när de söker nätets alla hemsidor, bloggar etc. Sökmotorerna tycker om struktur och logik så här kommer några av de viktigaste faktorerna du bör tänka på om du vill ha en hemsida med produkter och tjänster som ligger högt upp vid organiska (inte köpta) sök i sökmotorerna.

1. Val av domännamn. Har du ett av dina viktigaste sökord med i domännamnet ökar chansen till en bättre placering. När du sökmotoroptimerar, tänk även på om det är bäst med singularis eller pluralis samt bestämd eller obestämd form. Tex. www.Berica.se  eller www.Bericamassage.se och www.lillaparlan.se eller www.kickisparlor.se

2. Val av publiceringsverktyg för sin hemsida. Ta reda på hur det tilltänkta verktyget fungerar, vad det har för funktioner för sökmotoroptimering etc. Många moderna verktyg har så kallad avancerad sökmotoroptimering.

3. Sökord och söktermer. Gör en inventering över de produkter och tjänster du vill vara sökbar på. Skriv ner alla tänkbara sökord och söktermer och kombinationer av sökord som dina kunder kan tänkas använda. Om du har en Rawfood restaurang och gör catering, take away etc så kanske du även vill vara sökbar på tex "ekologisk catering", "vegan buffé", etc om du även kan möta de kundernas behov. Försök här att sätta dig in i din målgrupp(ers) behov och hur de söker information.  Ett bra verktyg att testa olika sökord på är tex http://www.google.se/trends/explore. Du behöver ha ett Google konto för att komma åt tjänsten men det är lätt att skapa och kostnadsfritt.

4. Strukturen av din hemsida. En bra struktur med relevanta sidnamn/rubriker för varje sida och undersida ger dig en klar fördel. Är du tex Coach så kanske det är bättre att namnge en sida ”Coaching” än ”tjänster” då ”tjänster” är ett ganska brett begrepp som används inom många olika branscher.

5. Sidtitlar. Varje sida och undersida bör ha en egen sidtitel. Det är den lite kraftigare och blåmarkerade texten som kommer upp vid sök på tex Google. Det är viktigt att ha med nyckeloden för respektive sida i sidtiteln.

Hjälp med sökmotoroptimering - tips för SEO av din hemsida konsult Anna Åxman
Hjälp med sökmotoroptimering - tips för SEO av din hemsida konsult Anna Åxman

6. Sidbeskrivning. Sidbeskrivningen är den lilla texten som syns under sidans URL i Google. I PE Byggtjänst exempel i bilden ovan så är sidtiteln ”Vi anlägger enskilt avlopp & infiltration i Halland. Certifierade entreprenörer för arbete med markbäddar, enskilt avlopp & infiltration i Halmstad, Falkenberg, ... ” Om man inte använder så kallad avancerad sökoptimering där man ersätter befintligt text med egen sidbeskrivning så är det viktigt att de publika texterna på respektive sida innehåller de viktigaste sökorden/söktermerna och gärna mer än en gång.  Här kan du också tänka på att få med olika varianter av nyckelorden både i singularis och pluralis och i bestämd och obestämd form.

7. Namnge bilderna med relevanta namn. Tänk på att döpa om bilderna rätt och inkludera dina sökord innan du laddar upp bilderna på hemsidan. I PE Byggtjänst fall är bilden på sidan som handlar om enskilt avlopp och infiltration döpt till just ”enskilt avlopp & infiltration).

Döper du inte bilderna kan du skriva beskrivande bildtext till bilderna och där få med dina nyckelord och termer.

SEO sökmotorsoptimering hjälp för sökoptimering av din hemsida - konsultation & tips Anna Åxman

8. Interna länkar och länktext. Försök att ge dig själv relevanta länkar genom tex ”Knappar” och att i text länka relevanta ord till dina egna sidor/undersidor. Var noga med att inte skriva tex ”Läs mer om infiltration här >” och länka ordet ”här” utan länka i så fall ”infiltration här >” då det är ordet infiltration som är viktigt/relevant för sökmotorn om du vill vara sökbar på det ordet.

Det samma gäller för externa länkar från andra hemsidor.

9. Uppdatera sidan. Du kan numera söka efter tidsperioder på Google och sökmotorerna rankar sidor som senast berört aktuellt ämne högre än sidor med ”gammalt” innehåll. Tänk därför på att uppdatera innehållet på din hemsida med jämna mellanrum.

10. Sidfoten. Numera påverkar texten i sidfoten mycket hur din hemsida placerar sig i sökmotorerna.

11. Blogg och nyhetsflöden. Att använda ett bloggflöde på hemsidan för tex nyheter kan vara ett bra komplement. Sökmotorer rankar blogginlägg högt. Tänk på att få med dina nycklord i blogginläggens rubrik samt att ha med nyckelorden i texterna, gärna relevanta bilder och med relevant bildtext. I blogginlägg kan du även hänvisa till och länka vidare till relevanta sidor på din egen hemsida och på så vis även öka på antalet relevanta inlänkar på din hemsida.

12. Antal sidor besökarna tittar på. Ju fler sidor på din hemsida varje besökare tittar på desto bättre ”ranking” får du av sökmotorerna. En väl strukturerad hemsida med innehåll där man länkar internt kompletterat med knappar som uppmuntrar till att ”klicka vidare” rankas därför högre i sökmotorerna. 

13. Länkar till hemsidan från sociala medier. Länkar till hemsidan och hemsidans undersidor i sociala medier rankas också högt i sökmotorerna. Att ha delningsknappar tex via gratistjänsten Addthis www.addthis.com på varje sida av hemsidan underlättar för besökare att dela vidare ditt innehåll i olika sociala medier.

14. Mobilanpassad/responsiv hemsida. Från och med den 21 april 2015 så kommer sökmotorn Google att gargna dvs "ranka" mobilanpassade hemsidor högre vid sök från mobiler. Läs mer om det på mitt förra innlägg om sökmotoroptimering här >

Ett sista sökoptimeringstips!

Innan du testar att Googla dina egna produkter eller tjänster så rensa webläsaren på tidigare historik så får du en mer rättvis bild över hur dina produkter/tjänster ligger till i sökmotorerna.

Får du inte det resultat du förväntat dig så är du välkommen att kontakta mig.

hjälp med sökmotoroptimering SEO konsult tips
Läs hela inlägget »

Grattis till alla er som har en mobilvänlig hemsida. Har du en äldre hemsida som inte är mobilanpassad så kommer din hemsida inte att synas lika bra på sökmotorn Google efter den 21 april 2015.

En mobilanpassad även kallad  responsiv hemsida anpassar sig utifrån om besökarne använder sin mobil, surfplatta eller vanlig dator.

Sökmotorsjätten Google meddelande torsdagen den 26 februari att de fån och med tisdag den 21 april 2015 kommer att ta större hänsyn till mobilanpassade sidor när de värderar rankningen (placeringen) av en hemsida i deras sökvertyg.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Takaki Makino, Chaesang Jung, and Doantam Phan

Från och med 21 april kommer vi att titta mer på mobilanpassningen när vi bedömer en sites ranking. Denna förändring kommer att påverka sökningar via mobilen på alla språk och kommer att ha ett stort genomslag på sökresultaten.
Konsekvensen blir att användarna enklare kommer att få relevanta och kvalitativa sökresultat som är optimerade för den enhet de använder.

Det är sedan tidigare känt att Google rankade mobilanpassade hemsidor högre, än andra så har du en mobilvänlig hemsida, GRATTIS!

Detta var dock bara en liten morot ifrån Google och man upplevde inte att den fick önskat resultat så därför genomför man nu denna stora förändring
 

Men är det bara de som använder mobilen som påverkas?

Nej, så är det inte. Verkligheten ser lite annorlunda ut, de flesta som kollar sitt Google Analytics konto regelbundet ser att ofta är antalet användare som surfar via mobilen fler än de som sitter vid en dator. Denna trenden har pågått ett bra tag nu och man börjar se att brytpunkten är nära.

Var femte kund rör sig gärna mellan plattformarna och då är mobilen och desktop-datorn favoriterna.

Köp & avslut sker fortfarande främst ifrån en traditionell dator men däremot använder man mobilen för att fönstershoppa, man kollar in det man är intresserad av och följer sedan upp det på datorn.

Allt fler lägger upp saker de är intresserade av på sin anslagstavla på Pinterest för att sedan titta igenom den när de sitter vid datorn. Pinterest är för övrigt ett fantastiskt verktyg för att skapa önskelistor, kom-ihåg listor etc.

2015 - året då vi handlar rekordmycket via mobilen

En hel del av de stora företagen arbetar just nu med att lösa de vägbulor som finns vid köp via mobilen utan att tumma på säkerheten.
Kunderna är redo att handla via smartmobilen så snart nätbutikerna och webplatserna ger en ordentlig upplevelse.

Jag vågar påstå att 2015 kommer användandet av mobilen att öka markant och mobilen kommer att bli den viktigaste källan till att göra och avsluta affärer på nätet.
Har du då inte en mobilanpassad hemsida kommer du att förlora inte bara ranking på Google utan även att tappa 50% av dina affärer redan innan de ens har börjat.

Alla hemsidor jag gör är mobilanpassade och sökmotorsoptimerade.

Läs hela inlägget »
Etiketter: konsult

 Förutom att jag gör hemsidor med känsla, föreläser & håller workshops så är jag konsult och företagsrådgivare

Jag hjälper små och medelstora företag med digital affärsutveckling och marknadsföring på webben. Det kan vara frågor gällande SEO sökmotoroptimering, webbstrategi, webbutiker, att skapa en responsiv, användarvänlig och säljande hemsida och marknadskommunikation i social media.

Läs gärna mer på sidan "konsultation" >

 Anlita mig om du vill ha en responsiv, tydlig och lättanvänd hemsida som är lätt för kunden att navigera på. 

En webbdesign som återspeglar den känsla som dina produkter, tjänster och ditt varumärke står för.
 

En sökmotoroptimerad hemsida där vi tillsammans tar fram relevanta sökord och söktermer så att din hemsidas innehåll placerar sig högt vid sök i sökmotorer så som Google.


En hemsida i ett lättanvänt verktyg som gör det enkelt för dig att hantera och uppdatera själv.

Vi kan till och med göra din nya hemsida tillsammans unde coaching av mig. 
  
Läs mer om  hemsida  här >

 Att hålla föreläsningar och workshops är något av det roligaste jag vet. 

Användarvänliga hemsidor, sökmotoroptimering, webbstrategi, digital affärsutveckling, marknadskommunikation, entrprenörskap och digitalt värdskap är några av de ämnen som jag gärna delar med mig av. 

Varje uppdrag är unikt och jag utformat och anpassar därför  innehållet efter ert syfte och önskan.

Exempel på mina föreläsningar & workshops >

 Här hittar du mig på LinkedIn och min företagssida på Facebook