Logo vit platta för mobil

Tips & råd för sökoptimering av din hemsida

Hur kan du förbättra din webbaserade marknadsföring och få en bra placering på Google och andra sökmotorer om du inte betalar för varje besökare (Google Adwords)? Sökmotorerna söker efter det mest relevanta sökresultatet och har vissa indikatorer de letar efter när de söker nätets alla hemsidor, bloggar etc.

Sökmotorerna tycker om struktur och logik så här kommer några av de viktigaste faktorerna du bör tänka på om du vill lyckas med din sökotimering och ha en hemsida med produkter och tjänster som ligger högt upp vid organiska (inte köpta) sök i sökmotorerna.

1. Val av domännamn. Har du ett av dina viktigaste sökord med i domännamnet ökar chansen till en bättre placering. Tänk även på om det är bäst med singularis eller pluralis samt bestämd eller obestämd form. Tex. www.Berica.se  eller www.Bericamassage.se och www.lillaparlan.se eller www.kickisparlor.se

2. Gör din hemsida sökmotorsvänlig
Hemsidor gjorda i moderna publiceringsverktyg som tex Hemsida24 eller WordPress är oftast att föredra eftersom de har en tydlig sidstruktur och mer eller mindre eliminerar att man skriver över viktiga koder och textändringar som tidigare är utförda på hemsidan. Publiceringsverktyg har också färdiga textfält för sökoptimering.

3. Bearbeta din publika text
När vi gör en sökning på t.ex Google eller någon annan sökmotor så vill sökmotorn ge oss en så relevant träfflista som möjligt. Hittar vi inte det vi söker byter vi sökord, fraser eller kombinationer av sökord. Det mest relevanta är alltid vår publika text!

Ditt företags målgrupps mest populära sökord väver du in i din publika text på hemsidan.

4. Arbeta med dina länkar
En länk från en hemsida till din betraktar sökmotorerna som en rekommendation. Är den dessutom relevant kommer dess effekt i din jakt på topplacering bli maximal. Vad ska du tänka på gällande andra hemsidor som länkar till din?

A. Sidan som länkar till dig ska vara relevant för det sökordet du jagar topplacering på. Jagar du sökordet MARKNADSFÖRING skall hemsidan som länkar till dig också handla om marknadsföring.

B. Ordet marknadsföring skall finnas med i länkens länktext.

C. Länken skall koppla till en sida på din hemsida som har med ordet marknadsföring i sidtitel, sidbeskrivning, sidrubrik, brödtext, länktext och helst ha bilder döpta till namn innehållande ordet marknadsföring. (se punkt 2)

D. När vi jagar en topplacering , så spelar Googles PageRank på hemsidan som länkar till din en stor roll. PageRank är en av Googles första algoritmer. Page i namnet kommer ifrån en av grundarna till Google, Larry Page. PageRank är Googles rankingsystem på hemsidor och har en skala på 0 till 10 där 10 är bäst. Regeln här, i din jakt på en topplacering på Google, är att en hemsida med hög PageRank som länkar till dig ger större effekt än en med låg. Dock är det så att en hemsida har bara en viss länkkraft att dela ut, så en hemsidas länkkraft delas med antalet hemsidor den länkar till, men kom ihåg att PageRank inte ersätter relevansfaktorn förklarat i A-C.

Hur kollar du din hemsidas PageRank?
Enklaste sättet är att använda Google Toolbar à www.google.com/intl/sv/toolbar/ff/index. och aktivera PageRank funktionen. Nu kan du gå in på din hemsida och hålla muspekaren över PageRank ikonen, denna ligger till höger om Google Toolbar sökfältet. En siffra mellan 0-10 kommer att visas, din hemsidas PageRank.

Länkning
• Har du samarbetspartners eller nöjda kunder? Försök få dem att länka till din sida.
 
• Lägg till din sida på Google Local Business Center. Om någon söker efter "Ditt företag - Din stad" så får de din adress och telefon överst, istället för bara länk till webbsidan.
 
• Lägg till din sida på dmoz.org - tillskillnad från en vanlig sökmotor så är denna sorterad av människor. Hitta rätt kategori, hyr du ut stugor i skåne väljer du tillexempel Europa > Sverige > Skåne län > Resor och turism
Även om det inte är så många som söker direkt på dmoz så räknas den som en trovärdig sida av Google och resultat på dmoz leder till högre rankning.
 
• Det finns många branschtidningar. Försök få deras onlineupplaga att skriva om er med länk.
 
• Tipsa relevanta bloggare om din sida. Tänk på att inte bara be dem länka din sida, utan tipsa dem om dina tjänster/produkter som är relevant för dem.
 
Men var restriktiv när du länkar till andra. Bättre att länka till en tre fyra sidor (ex leverantörer) med relevant och bra innehåll än att fylla på med mängder av länkar. Sidan man länkar tills omdömme färgar av sig på din egen sida.
 
Texten i länkar
Google läser texten i dina länkar, och det säger något om sidan de pekar på. Detta gäller både internt till andra sidor på egna sajten och ut till andra.
 
Man bör därför inte bara skriva t.ex "Läs mer" i slutet av en text, utan "Boka sommaren" / "Information om sökordsoptimering" etc.
 
Döp dina bilder

Att sökoptimera din hemsidas bilder kan löna sig. Besök till hemsidan, köp och förfrågningar kan ofta härledas till Googles Bildsök. Därtill kan bra sökoptimerade bilder på din hemsida hjälpa dina mest konkurrensutsatta sökord i websöken.

1. Döp dina bilder efter relevans
Använd beskrivande namn på dina bilder och se till att dina sökord ingår. För flerordiga namn använda bindestreck som avgränsare och inte understreck. Om du har en bild av ett hotellrum på din e-handelsplats, döp den till t.ex Boka-rum-online.jpg i stället för intetsägande namn som MST943.jpg eller bara bild09.jpg

2. Ha textvisning för dina bilder
ALT-attribut: möjliggör textvisning för angivna bilden. Du har säkert märkt att på vissa webbsidor får man upp en beskrivning då man pekar på en bild (utan att klicka). Det är viktigt eftersom en del användare stänger av visning av bilder i sin webbläsare. Använd beskrivande alt-attribut där du får med sökord. Alt-attribut är den främsta källan för sökmotorer att förstå en bild. Kontrollera dina alt-attributet beskriver bilden ordentligt.

3. Texten som beskriver bilden ska vara relevant för bilden
Sökmotorernas lägger stor vikt på att texten runt bilden är relevant för bilden. Detta är sökmotorernas nyckelfråga för att identifiera en bild och dess relevans för en gjord sökning.

4. Ha ett par länkar direkt till bilden
Se bara till att länktexten innehåller sökordet som du jagar med bilden. Se beskrivning under inlägget ”Hur får du en topplacering på Google?”

5. Länka bilden till en bildbeskrivande sida
Om möjligt använda bilden och länka till en annan sida som med text beskriver bilden. Med tanke på exemplet med Röda Jackan ovan kan du antagligen använda den bilden och länka till en annan jacka i sortimentet

Alla har inte snabbaste uppkopplingen så optimera dina bilder till relativt låg filstorlek. Om möjligt, kontrollera även att dina bilder inte filtreras bort i Google Safe Search Filter. Du kan kontrollera detta genom att använda komandot site:dittdomännamn.se i Googles bildsök http://images.google.se/imghp?hl=sv.

Sist men inte minst vill jag påpeka att det inte finns något "sökoptimerings facit" utan det mesta inom sökoptimering styrs av sunt förnuft och relevans.  Sökmotorerna är mycket föränderliga och facit (deras algoritmer för ranking) släpper de inte på. Man får helt enkelt testa och åter testa för att nå så bra placeringar som möjligt, och förhoppningsvis lyckas med det alla vill, att ligga top 3 på Google.

 
Namnge dina produkter rätt

Ett vanligt fel och därmed utmaning för sökoptimerare är att t.ex marknadsavdelning ger produkterna häftiga namn eller namn som bara branschfolk förstår. Vad medför det?

* Att du får bra placeringar på sökmotorer men med sökord som ingen söker på!

* Att du därför går miste om många nya kunder eftersom de hittar dina konkurrenter och inte dig.

Om du t.ex driver ett hotell eller pensionat och enbart använder dig av branschtermen "logi" när du beskriver din anläggning och dina rum så missar du de som kanske söker på orden; boende, övernattning, rum.


Ett tips: Ta reda på vad dina kunder kallar dina produkter och tjänster och namnge dina produkter och tjänster efter vad dina kunder kallar dem.

Undvik dessa misstag

Här är en liten lista på saker du bör unvika när du sökoptimerar din hemsida.

1. Börja inte sökoptimera innan du analyserat fram sökorden! Dina varumärken skall självklart sökoptimeras, men sedan är det oftast inte så självklart vilka de resterande sökorden är. Det bästa sättet är att göra en marknadsundersökning av din branschs mest populära sökord.

2. Sökoptimera inte om du inte vet din hemsidas affärsmål! Det finns bara 3 sorters hemsidor: säljande, leadsgenererande och kostnadsbesparande. När du vet vilka av dessa 3 ditt företags hemsida passar in på, så får du också klarhet i vad du vill få tillbaka. T.ex e-postförfrågningar, köp, nedladdningar, anmälningar m.fl.

3. Ha inte ditt företagsnamn i sidtiteln! När det gäller sidtiteln (title), så ger orden som sidtiteln innehåller stor effekt i sökmotorernas organiska träfflistor. Orden längst till vänster ger större effekt än ord till höger. Försök att hålla varje undersidas sidtitel till max 70 tecken, detta eftersom sidtiteln visas som din säljande rubrik i sökmotorernas träfflistor och kapass efter 70 tecken. Din webbadress är oftast ditt företagsnamn www.företagsnamn.se och det finns ingen bättre matchning hos sökmotorerna än att heta något. Så undvik att slösa stora delar av dina sidtitlar med ditt företagsnamn, detta eftersom du blir träffad på det ändå. Vill du verkligen ha med företagsnamnet sätt det till höger.

4. Lägg inte onödig tid på orelevanta meta taggar! Meta Keywords (kallas ofta metataggar) ger ingen effekt på sökmotorerna. Det säger sig självt att sökord som man inte står för i sin publika text inte har någon effekt. Om jag t.ex har en hemsida som handlar om marknadsföring, och har sökordet ”Islandshäst” i mina meta keywords. Får min hemsida då en bra placering på Google med sökningen ”Islandshästar”? Svaret är NEJ, för att skulle så vara fallet så får den som söker efter ”Islandshäst” på Google en irrelevant träfflista, och personen kommer för eller senare byta sökmotor om detta upprepas.

5. Spamma inte i din sidtitel! Upprepa inte sökordet för många gånger i din sidtitel. Skriv en bra säljande mening som innehåller det sökord eller den sökfras som du vill ha en bra placering på Google med. Dessutom är sidtitlarna dina säljande rubriker i världens största marknadsföringskanal (Sökmotorerna).

6. Slarva inte med semantiken! Huvudrubriken ska kodas som H1 och underrubriker till H2, H3 och texter med p osv. När det gäller semantik inom HTML så handlar det om att man ska använda rätt element för rätt innehåll. Att göra en sida semantiskt korrekt kan ibland vara lite krångligt, men det är helt klart värt det i längden. En semantiskt korrekt hemsida ökar tillgängligheten och gör sidan mer sökmotorvänlig. Just inom SEO (sv. sökmotoroptimering/sökmotorpositionering) talas det mycket om semantik, detta pga att sökmotorerna enklare kan indexera semantiskt korrekta sidor. En semantiskt korrekt och välstrukturerad sida medför då även större chans till högre placering i sökmotorer. Du kan fördjupa dig i mer om semantik här>

7. Försäkra dig om att dina inlänkar inte ser likadana ut! Inlänkar ska inte ha samma länknamn och länkord. Google och de andra sökmotorerna genomskådar det direkt, eftersom det inte ser naturligt ut. Det ser ut som någon har gjort det för att lura sökmotorerna.

8. Skriv inte för sökmotorerna, skriv för dina kunder! Ditt företags hemsida har en eller flera målgrupper, det är för dem du skriver. Hemsidans text ska ha bra flyt, ett bra innehåll, och det måste finnas en tanke bakom den. Självklart ska du sökmotoroptimera texten, men överdriv inte upprepningen av ditt sökord i texten!

9. Undvik flash i din hemsidas menynavigering! Textlänkar är det som gäller. Självklart kan du använda Flash, men använd det på rätt sätt, och inte i din hemsidas menynavigering.

10. Slarva inte med din hemsidas meta descriptions! Det är viktigt med en bra beskrivningar på dina undersidor. Tänk på att få in sökorden eller sökfraserna tidigt i dina meta descriptions. De visas publikt som en beskrivande text under de blå sidtitlarna i träfflistan på sökmotorerna. Den kapas efter 160 tecken och den ska inte vara en kopia på sidtiteln.

11. Hoppa över Flashintrot! Många besökare lämnar sidan då de helt enkelt inte orkar vänta.

Lycka till!

Ett sista tips!

Innan du testar att Googla dina egna produkter eller tjänster så rensa webläsaren på tidigare historik så får du en mer rättvis bild över hur dina produkter/tjänster ligger till i sökmotorerna.

Får du inte det resultat du förväntat dig med din sökoptimering så är du välkommen att kontakta mig.