Logo vit platta för mobil

Vill du att dina produkter och tjänster ska komma högt upp vid organiska sök i sökmotorer så som Google och Bing? Då är din hemsida säkert i behov av SEO (Search engine optimization) eller sökoptimering/sökmotoroptimering som det kallas.

Vill du inte sökoptimera själv så kontakta gärna mig så hjälper jag dig.

Tips för dig som vill sökmotoroptimera själv

Sökmotorerna söker efter det mest relevanta sökresultatet och har vissa indikatorer de letar efter när de söker nätets alla hemsidor, bloggar etc. Sökmotorerna tycker om struktur och logik så här kommer några av de viktigaste faktorerna du bör tänka på om du vill ha en hemsida med produkter och tjänster som ligger högt upp vid organiska (inte köpta) sök i sökmotorerna.

1. Val av domännamn. Har du ett av dina viktigaste sökord med i domännamnet ökar chansen till en bättre placering. Tänk även på om det är bäst med singularis eller pluralis samt bestämd eller obestämd form. Tex. www.Berica.se  eller www.Bericamassage.se och www.lillaparlan.se eller www.kickisparlor.se

2. Val av publiceringsverktyg för sin hemsida. Ta reda på hur det tilltänkta verktyget fungerar, vad det har för funktioner för sökmotorsoptimering etc. Många moderna verktyg har så kallad avancerad sökmotorsoptimering.

3. Sökord och söktermer. Gör en inventering över de produkter och tjänster du vill vara sökbar på. Skriv ner alla tänkbara sökord och söktermer och kombinationer av sökord som dina kunder kan tänkas använda. Om du har en Rawfood restaurang och gör catering, take away etc så kanske du även vill vara sökbar på tex "ekologisk catering", "vegan buffé", etc om du även kan möta de kundernas behov. Försök här att sätta dig in i din målgrupp(ers) behov och hur de söker information.  Ett bra verktyg att testa olika sökord på är tex http://www.google.se/trends/explore. Du behöver ha ett Google konto för att komma åt tjänsten men det är lätt att skapa och kostnadsfritt.

4. Strukturen av din hemsida. En bra struktur med relevanta sidnamn för varje sida och undersida ger dig en klar fördel. Är du tex Coach så kanske det är bättre att namnge en sida ”Coaching” än ”tjänster” då ”tjänster” är ett ganska brett begrepp som används inom många olika branscher.

5. Sidtitlar. Varje sida och undersida bör ha en egen sidtitel. Det är den lite kraftigare och blåmarkerade texten som kommer upp vid sök på tex Google. Det är viktigt att ha med nyckeloden för respektive sida i sidtiteln.

6. Sidbeskrivning. Sidbeskrivningen är den lilla texten som syns under sidans URL i Google. I PE Byggtjänst exempel i bilden ovan så är sidtiteln ”Vi anlägger enskilt avlopp & infiltration i Halland. Certifierade entreprenörer för arbete med markbäddar, enskilt avlopp & infiltration i Halmstad, Falkenberg, ... ” Om man inte använder så kallad avancerad sökoptimering där man ersätter befintligt text med egen sidbeskrivning så är det viktigt att de publika texterna på respektive sida innehåller de viktigaste sökorden/söktermerna och gärna mer än en gång.  Här kan du också tänka på att få med olika varianter av nyckelorden både i singularis och pluralis och i bestämd och obestämd form. .

7. Namnge bilderna med relevanta namn. Tänk på att döpa om bilderna rätt och inkludera dina sökord innan du laddar upp bilderna på hemsidan. I PE Byggtjänst fall är bilden på sidan som handlar om enskilt avlopp och infiltration döpt till just ”enskilt avlopp & infiltration).

Tänk även på att skriva beskrivande bildtext till bilderna och att även där få med dina nyckelord och termer.

8. Interna länkar och länktext. Försök att ge dig själv relevanta länkar genom tex ”Knappar” och att i text länka relevanta ord till dina egna sidor/undersidor. Var noga med att inte skriva tex ”Läs mer om infiltration här >” och länka ordet ”här” utan länka i så fall ”infiltration här >” då det är ordet infiltration som är viktigt/relevant för sökmotorn om du vill vara sökbar på det ordet.

Det samma gäller för externa länkar från andra hemsidor.

9. Uppdatera sidan. Du kan numera söka efter tidsperioder på Google och sökmotorerna rankar sidor som senast berört aktuellt ämne högre än sidor med ”gammalt” innehåll. Tänk därför på att uppdatera innehållet på din hemsida med jämna mellanrum.

10. Sidfoten. Numera påverkar texten i sidfoten mycket hur din hemsida placerar sig i sökmotorerna.

11. Blogg och nyhetsflöden. Att använda ett bloggflöde på hemsidan för tex nyheter kan vara ett bra komplement. Sökmotorer rankar blogginlägg högt. Tänk på att få med dina nycklord i blogginläggens rubrik samt att ha med nyckelorden i texterna, gärna relevanta bilder och med relevant bildtext. I blogginlägg kan du även hänvisa till och länka vidare till relevanta sidor på din egen hemsida och på så vis även öka på antalet relevanta inlänkar på din hemsida.

12. Antal sidor besökarna tittar på. Ju fler sidor på din hemsida varje besökare tittar på desto bättre ”ranking” får du av sökmotorerna. En väl strukturerad hemsida med innehåll där man länkar internt kompletterat med knappar som uppmuntrar till att ”klicka vidare” rankas därför högre i sökmotorerna. 

13. Länkar till hemsidan från sociala medier. Länkar till hemsidan och hemsidans undersidor i sociala medier rankas också högt i sökmotorerna. Att ha delningsknappar tex via gratistjänsten Addthis www.addthis.com på varje sida av hemsidan underlättar för besökare att dela vidare ditt innehåll i olika sociala medier.

Ett sista tips!

Innan du testar att Googla dina egna produkter eller tjänster så rensa webläsaren på tidigare historik så får du en mer rättvis bild över hur dina produkter/tjänster ligger till i sökmotorerna.

Får du inte det resultat du förväntat dig så är du välkommen att kontakta mig.

Otroligt tacksam att få arbetat med Anna Åxman. Hon är en sann sökmotorsoptimerare som inte lämnar något åt slumpen. Anna går på djupet, har en enorm passion för det hon gör  och utför ett ytterst högklassigt hantverk. Jag är så imponerad och kommer alltid att rekommendera henne varmt.  / inredare & designer Patricia Trambevski www.isela.se

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.