Logo vit platta för mobil

Missa inte chansen att skapa en marknadsaktivitet - här är några tips!

Har du någon gång kännt att du inte själv styr din marknadsföring, att du kanske till och med har missat en möjlighet att skapa PR eller "brus" runt ditt varumärke, dina produkter eller dina tjänster?

 

Mitt råd är, skriv ned en strategi för din marknadsföring i sociala medier & webben och inkludera dem i din aktivitetsplan och schemalägg dem i god tid i den almanack. Själv använder jag mig av googles kalenderverktyg som jag synkat till mobilen och där jag får en liten allert när det är dags.

 

När du planerar din marknadsföring, marknadsaktiviteterm kampanjer och PR insattser så är det bar att ha koll på olika aktiviteter både i ditt närområde, events i din stad, i din kommun, i Sverige och kanske även internationella händelser. Saker som du tror kan antingen påverka din verksahet på ett eller annat sätt.

 

Gå in på din orts tursit- eller eventsida och ha koll på de event du tror du kan dra nytta av. Det kan vara en MC-mässa, ett häst evenemang, bröllopsmässa, en konsert, idrottstävling, teaterföreställningar, stadsbesök mm.

Kanske kan du dra nytta av dessa aktiviteter och skapa en speciell temadag, temahelg eller temaaktivitet för ditt företag.

 

Det finns också en uppsjö med internationella eller med lokalt förankrade temadagar så som 18/1 Nalle Puhs dag, 1, 15/2 Geléhallonensdag, 28/2 Internationella Musarmsdagen (kanske något för mig), 12/4 Lakritsensdag, 13/4 Surdegsbrödetsdag, 14/4 Såpbubblansdag, 2/5 Harry Potterdage, 4/5 Star Warsdagen, 5/5 Nässeldagen, 13/5 Barnensdag, 22/5 Picknickdagen etc. Det finns nästan minst en dag varje dag året runt som kan firas eller uppmärksammas. En bra förteckning över alla möjliga dagar vi firar hittar du här på länken till http://temadagar.se/kalender-2013/

 

Titta igenom almanackan, försök hitta "dina dagar" de dagar du kan göra något unikt runt för din verksamhet och försök tänka "out of the box". Bäst är det om du kan ta dig till en plats utanför din vanliga arbetsmiljö där tankarna kan flyga fritt.

 

Själv tänker jag bäst när jag metar, är ute i skogen eller går långpromenader. Därför har jag alltid en liten grön "idébok" i fickan eller väskan.

 

Lycka till!

Etiketter: marknadsföring tips

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Länkar