Är din hemsida mobilanpassad? Mobilvänliga hemsidor gynnars av sökmotorn Google från och med den 21 april.

Grattis till alla er som har en mobilvänlig hemsida. Har du en äldre hemsida som inte är mobilanpassad så kommer din hemsida inte att synas lika bra på sökmotorn Google efter den 21 april 2015.

En mobilanpassad även kallad  responsiv hemsida anpassar sig utifrån om besökarne använder sin mobil, surfplatta eller vanlig dator.

Sökmotorsjätten Google meddelande torsdagen den 26 februari att de fån och med tisdag den 21 april 2015 kommer att ta större hänsyn till mobilanpassade sidor när de värderar rankningen (placeringen) av en hemsida i deras sökvertyg.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Takaki Makino, Chaesang Jung, and Doantam Phan

Från och med 21 april kommer vi att titta mer på mobilanpassningen när vi bedömer en sites ranking. Denna förändring kommer att påverka sökningar via mobilen på alla språk och kommer att ha ett stort genomslag på sökresultaten.
Konsekvensen blir att användarna enklare kommer att få relevanta och kvalitativa sökresultat som är optimerade för den enhet de använder.

Det är sedan tidigare känt att Google rankade mobilanpassade hemsidor högre, än andra så har du en mobilvänlig hemsida, GRATTIS!

Detta var dock bara en liten morot ifrån Google och man upplevde inte att den fick önskat resultat så därför genomför man nu denna stora förändring
 

Men är det bara de som använder mobilen som påverkas?

Nej, så är det inte. Verkligheten ser lite annorlunda ut, de flesta som kollar sitt Google Analytics konto regelbundet ser att ofta är antalet användare som surfar via mobilen fler än de som sitter vid en dator. Denna trenden har pågått ett bra tag nu och man börjar se att brytpunkten är nära.

Var femte kund rör sig gärna mellan plattformarna och då är mobilen och desktop-datorn favoriterna.

Köp & avslut sker fortfarande främst ifrån en traditionell dator men däremot använder man mobilen för att fönstershoppa, man kollar in det man är intresserad av och följer sedan upp det på datorn.

Allt fler lägger upp saker de är intresserade av på sin anslagstavla på Pinterest för att sedan titta igenom den när de sitter vid datorn. Pinterest är för övrigt ett fantastiskt verktyg för att skapa önskelistor, kom-ihåg listor etc.

2015 - året då vi handlar rekordmycket via mobilen

En hel del av de stora företagen arbetar just nu med att lösa de vägbulor som finns vid köp via mobilen utan att tumma på säkerheten.
Kunderna är redo att handla via smartmobilen så snart nätbutikerna och webplatserna ger en ordentlig upplevelse.

Jag vågar påstå att 2015 kommer användandet av mobilen att öka markant och mobilen kommer att bli den viktigaste källan till att göra och avsluta affärer på nätet.
Har du då inte en mobilanpassad hemsida kommer du att förlora inte bara ranking på Google utan även att tappa 50% av dina affärer redan innan de ens har börjat.

Alla hemsidor jag gör är mobilanpassade och sökmotorsoptimerade.

Senaste inlägg

Bloggarkiv